Revolta: A propiedade da terra: desde a historia para o futuro

10:51 0 Comentarios



Despois das charlas sobre a propiedade da terra galega en sábado, fun a xantar con algúns dos compañeiros de LaboraTe. Aparte deles, veu Paul – o holandés que tantas preguntas tiña durante a última mesa redonda. E do cal as preguntas voaron no aire sen xuntarse con algunhas respostas.
Así dinme conta que, aparte das súas preguntas concretas, tamén a min ocorréronseme varias, incluso xa en principio. Esperaba telas respondidas ao longo das charlas e as restantes liberar no último momento. Pero nada. Acumuláronseme case todas ata o final porque non lles vin ningunha resposta compatíbel. E incluso, no final xa non había ni tempo a preguntar! Quedei desesperada porque vendo tanto coñecemento concentrado e tantas capacidades sen marcar ningunha dirección, paréceme triste e non dou atopado ningunha razón pola qué é así. Aínda que sei, dende o primeiro contacto cos galegos, que a vós gústavos preguntar tanto, que incluso respondedes con outras preguntas! Iso si que me volve louca!
O Paul reclamou nun momento que aquí en Galicia non hai planes. Despois de primeiro momento de risa, mirando ao José María con espera dun ataque mordial, pero cal estaba máis caladiño, dinme conta unha cousa: que como se nota bastante, o contacto da USC con Holandéses, polo menos no tema de ordenación territorial, é máis que activo e moi agradable. E polo que Paul choraba pola razón que, aínda vivindo xa tres anos en Vigo, non consigue falar con ningún galego, é dicir, non lle entenden, dixou que é imposíbel comunicarse con eles, ocorréuseme que igual o problema está na lingua. Pero, non me refiro a un idioma, se non a “lingua cultural” – un modo de comunicación, modo de pensamento, de entender, costumes, “programación” da sociedade. O mellor as ferramentas que funcionan no norte de Europa, non teñen que funcionar igual aquí, no sur, aínda que intentan acadar o mesmo obxectivo. Poden ser o exemplo, pero non deberían ser ningunha doutrina. É dicir, un galego si que prefire patacas ca salsa galega, non ca holandesa.
Igual o problema está no que os galegos non saben que queren. Queren o proveito da terra agora mesmo? Ou máis o proveito para os seu fillos? Ou todo xunto? Ou queren soamente ter máis que o veciño? E porqué? Usando unha ferramenta cal no meu país funciona ben – a concentración parcelaria – porque aquí a veces falla? Paréceme que os galegos perderon bastante confianza polos que intentan xestionar a súa terra. Igual teñen medo de perde-la outra vez – a terra que por fin teñen nas súas mans, despois de tantos séculos da loita por ela. Pero son perversos: por fin a teñen, non a queren pasar, pero moitas veces a tratan mal. Algo raro está presente aquí. Ou non só aquí? Penso que non é problema principalmente dos galegos, se non de calquera outro país con experiencia parecida. Algúns dos pilares da cultura europea crecen da cultura romana e incluso diría da cultura estadounidense: mirad as nosas constitucións! Baséanse na norteamericana, cal realmente “santifica” a propiedade privada – e porque será? Non é a razón diso o medo de ter volto os indios para a súa terra que lles foi usurpada? Outra vez o medo de perde-la a terra. Facemos as normas, as leies para ternos protexidos contra nós mesmos. Porque distinguimos nós – concientes, dos outros – inconcientes. E no caso da terra, cando nos cadra ben, si que estamos ben concientes da súa irrepetibilidade.
En fin, tampouco podo dicir que se me ocorre algunha solución. Pero si que pensei sobre a variante que a terra dunha “parroquia” – igual como os montes – tamén sería veciñal? É dicir, como dixou Xoan Carlos Carreira Pérez, sería vinculada ca condición residencial? E a vós, como vos parece? Algunha reflección? Qué diría hoxe o home do debuxo de Castelao aos seus fillos?                                                                                                                                                                                                 
Eliška Farkova

0 comentarios: